Pengaruh Terapi Bermain Dengan Media Scrapbook Terhadap Kecemasan Anak Usia Prasekolah Yang Mengalami Hospitalisasi

Main Article Content

Marwan Riki Ginanjar

Abstract

Background : Hospitalization is a condition where a child is hospitalized in a hospital in a planned or emergency condition for treatment until the child’s condition improves when he returns home. The most common anxiety experienced by children is crying, an excessive fear of both officers and new people. One of the interventions that can be done to overcome anxiety in children is by doing Scrapbook therapy. Research Purpose : The purpose of this study was to determine the effect of playing therapy with Scrapbook media on the anxiety of preschool-aged children who were hospitalized at the Palembang Muhammadiyah Hospital. Methods : This study uses a pre-experimental method, with a one group pre test and post test design. The sampling technique used in this study was purposive sampling on pediatric patients treated at the Muhammadiyah Palembang Hospital with a total of 16 respondents. The intervention was given for 30 minutes, carried out once a day during the child’s free time. Result : The result of the nonparametric test using the Wilcoxon Test obtained a p value of < 0.000 (< 0.05). Conclusion : There is an effect of playing therapy with Scrapbook media on the anxiety of preschool-aged children who are hospitalized at the Palembang Muhammadiyah Hospital.

Article Details

How to Cite
1.
Ginanjar M. Pengaruh Terapi Bermain Dengan Media Scrapbook Terhadap Kecemasan Anak Usia Prasekolah Yang Mengalami Hospitalisasi. maskermedika [Internet]. 25Dec.2023 [cited 19May2024];11(2):395-02. Available from: http://jmm.ikestmp.ac.id/index.php/maskermedika/article/view/579
Section
Articles

References

Alini. (2017). Pengaruh Terapi Bermain Plastisin Terhadap Kecemasan Anak Usia Prasekolah (3-6 Tahun) Yang Mengalami Hospitalisasi Di Ruang Perawatan Anak RSUD Bangkinang Tahun 2017. Jurnal Ners Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai, 1(2), 1–10.


Dayani, N. E., Budiarti, L. Y., & Lestari, D. R. (2015). Terapi Bermain Clay Terhadap Kecemasan Pada Anak Usia Prasekolah (3-6 Tahun) Yang Menjalani Hospitalisasi Di RSUD Banjarbaru. 3(2), 1–15.
Endang, & Liswaryana. (2018). Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Kecemasan Anak Prasekolah Yang Mengalami Hospitalisasi. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 65–70.
Fetriani, R., Dharizal, & Riyadi, A. (2017). Pengaruh Terapi Bermain Bercerita Terhadap Tingkat Kecemasan Pada Anak Usia Prasekolah (3-5 Tahun) Akibat Hospitalisasi. Jurnal Media Kesehatan, 10(2), 102–204.
Ginanjar, M. R., Ardianty, S., & Apriani, D. (2022). Permainan Boneka Tangan Terhadap Kecemasan Anak 4-6 Tahun Di Rumah Sakit Muhammadiyah Palembang. Jurnal Ilmu Keperawatan Anak, 5(1), 14–20.
Ginanjar, M. R., Iswari, M. F., & Noftalina. (2020). Pengaruh Biblioterapi Terhadap Kecemasan Hospitalisasi Anak Usia Prasekolah Di Rumah Sakit Muhammadiyah Palembang. Jurnal Masker Medika, 8(1), 135–145.
Hartini, S., Winarsih, B. D., & Sulistyawati, E. (2018). Terapi Bermain Pada Anak Pra-Sekolah Untuk Menurunkan Tingkat Kecemasan Saat Hospitalisasi Di RSUD Kudus. Jurnal Pengabdian Kesehatan, 1(1), 1–15. https://doi.org/10.31596/jpk.v1i1.7
Hayati, N. R. (2016). Pendidikan Pra Sekolah (Pendidikan Anak Usia Dini) Dalam Islam. 1(1), 72–82.
Kusumaningtiyas, D. P. H., & Priastana, I. K. A. (2020). Pengaruh Terapi Bermain Tebak Gambar Untuk Menurunkan Kecemasan Pada Pasien Anak Usia Toddler Akibat Hospitalisasi Di Rumah Sakit. The Effect of Image Playing Therapy To Reduce Hospitalization Anxiety in Toddler Age Patients At Hospital. Jurnal Kesehatan Poltekkes Palembang, 15(2). https://doi.org/10.36086/jpp.v15i1.564
Mulyanti, S., & Kusmana, T. (2018). Pengaruh Terapi Bermain Terhadap Tingkat Kecemasan Anak Usia Prasekolah Akibat Hospitalisasi di RSUD Dr. Soekardjo Kota Tasikmalaya. JURNAL BIMTAS, 2(1), 20–26.
Nurdiana, I., & Murjainah. (2017). The Relationship Between Using Scrapbook Media And Motivation In Learning Geography Of Seventh Grade Students In SMP Negeri 41 Palembang. Hubungan Penggunaan Media Scrapbook Dengan Motivasi Belajar Geografi Siswa Kelas VII Di SMP Negeri 41 Palembang. Edutech, 16(3), 274–287. http://ejournal.upi.edu/index.php/edutech/article/view/8079
Padila, Yanti, L., Pratiwi, B. A., Angraini, W., & Admaja, R. D. (2020). Touch, Talk Dan Skill Play Terhadap Penurunan Kecemasan Anak Pre-School. Jurnal Kesmas Asclepius, 2(2), 64–72. https://doi.org/10.31539/jka.v2i2.1418
Rahmadani, E., Damayanti, M., & Mardhiyah, W. (2017). Pengaruh Intervensi Bermain Terapeutik Terhadap Penurunan Nilai Kecemasan Hospitalisasi Anak Prasekolah Di RSUP Dr. Hasan Sadikin Bandung. Journal of Nursing and Public Health, 5(2), 25–34.
Saputro, H., & Fazrin, I. (2017). Anak Sakit Wajib Bermain di Rumah Sakit: Penerapan Terapi Bermain Anak Sakit; Proses, Manfaat dan Pelaksanaannya. Forum Ilmiah Kesehatan (FORIKES).
Saputro, H., & Fazrin, I. (2017). Penurunan Tingkat Kecemasan Anak Akibat Hospitalisasi dengan Penerapan Terapi Bermain. Jurnal Konseling Indonesia, 3(1), 9–12.
Septiani, R., Widyaningsih, S., & Igomh, M. K. B. (2016). Tingkat Perkembangan Anak Pra Sekolah Usia 3-5 Tahun Yang Mengikuti Dan Tidak Mengikuti Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). Jurnal Keperawatan, 4(2), 114–125.
Simamora, M., Gulo, A. R. B., Pardede, J. A., & Putri, R. A. (2022). Terapi Bermain Lilin dan Musik Terhadap Kecemasan Anak Akibat Hospitalisasi. Jurnal Keperawatan Jiwa, 10(1), 211–218.
Utaminingsih, S., Agustini, F., & Aniq KHB, M. (2019). Pengembangan Media Scrapbook Tema 4 Berbagai Pekerjaan Subtema 3 Pekerjaan Orang Tuaku. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(2), 64. https://doi.org/10.23887/jppp.v3i2.17378
Wong, C. L., Yim, W., Kwok, B. M. C., Choi, K. C., Wah, B. K., & Chan, C. W. H. (2018). Effects of therapeutic play on children undergoing cast-removal procedures: a randomised controlled trial. 1–10. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2017-021071

Alini. (2017). Pengaruh Terapi Bermain Plastisin Terhadap Kecemasan Anak Usia Prasekolah (3-6 Tahun) Yang Mengalami Hospitalisasi Di Ruang Perawatan Anak RSUD Bangkinang Tahun 2017. Jurnal Ners Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai, 1(2), 1–10.


Dayani, N. E., Budiarti, L. Y., & Lestari, D. R. (2015). Terapi Bermain Clay Terhadap Kecemasan Pada Anak Usia Prasekolah (3-6 Tahun) Yang Menjalani Hospitalisasi Di RSUD Banjarbaru. 3(2), 1–15.
Endang, & Liswaryana. (2018). Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Kecemasan Anak Prasekolah Yang Mengalami Hospitalisasi. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 65–70.
Fetriani, R., Dharizal, & Riyadi, A. (2017). Pengaruh Terapi Bermain Bercerita Terhadap Tingkat Kecemasan Pada Anak Usia Prasekolah (3-5 Tahun) Akibat Hospitalisasi. Jurnal Media Kesehatan, 10(2), 102–204.
Ginanjar, M. R., Ardianty, S., & Apriani, D. (2022). Permainan Boneka Tangan Terhadap Kecemasan Anak 4-6 Tahun Di Rumah Sakit Muhammadiyah Palembang. Jurnal Ilmu Keperawatan Anak, 5(1), 14–20.
Ginanjar, M. R., Iswari, M. F., & Noftalina. (2020). Pengaruh Biblioterapi Terhadap Kecemasan Hospitalisasi Anak Usia Prasekolah Di Rumah Sakit Muhammadiyah Palembang. Jurnal Masker Medika, 8(1), 135–145.
Hartini, S., Winarsih, B. D., & Sulistyawati, E. (2018). Terapi Bermain Pada Anak Pra-Sekolah Untuk Menurunkan Tingkat Kecemasan Saat Hospitalisasi Di RSUD Kudus. Jurnal Pengabdian Kesehatan, 1(1), 1–15. https://doi.org/10.31596/jpk.v1i1.7
Hayati, N. R. (2016). Pendidikan Pra Sekolah (Pendidikan Anak Usia Dini) Dalam Islam. 1(1), 72–82.
Kusumaningtiyas, D. P. H., & Priastana, I. K. A. (2020). Pengaruh Terapi Bermain Tebak Gambar Untuk Menurunkan Kecemasan Pada Pasien Anak Usia Toddler Akibat Hospitalisasi Di Rumah Sakit. The Effect of Image Playing Therapy To Reduce Hospitalization Anxiety in Toddler Age Patients At Hospital. Jurnal Kesehatan Poltekkes Palembang, 15(2). https://doi.org/10.36086/jpp.v15i1.564
Mulyanti, S., & Kusmana, T. (2018). Pengaruh Terapi Bermain Terhadap Tingkat Kecemasan Anak Usia Prasekolah Akibat Hospitalisasi di RSUD Dr. Soekardjo Kota Tasikmalaya. JURNAL BIMTAS, 2(1), 20–26.
Nurdiana, I., & Murjainah. (2017). The Relationship Between Using Scrapbook Media And Motivation In Learning Geography Of Seventh Grade Students In SMP Negeri 41 Palembang. Hubungan Penggunaan Media Scrapbook Dengan Motivasi Belajar Geografi Siswa Kelas VII Di SMP Negeri 41 Palembang. Edutech, 16(3), 274–287. http://ejournal.upi.edu/index.php/edutech/article/view/8079
Padila, Yanti, L., Pratiwi, B. A., Angraini, W., & Admaja, R. D. (2020). Touch, Talk Dan Skill Play Terhadap Penurunan Kecemasan Anak Pre-School. Jurnal Kesmas Asclepius, 2(2), 64–72. https://doi.org/10.31539/jka.v2i2.1418
Rahmadani, E., Damayanti, M., & Mardhiyah, W. (2017). Pengaruh Intervensi Bermain Terapeutik Terhadap Penurunan Nilai Kecemasan Hospitalisasi Anak Prasekolah Di RSUP Dr. Hasan Sadikin Bandung. Journal of Nursing and Public Health, 5(2), 25–34.
Saputro, H., & Fazrin, I. (2017). Anak Sakit Wajib Bermain di Rumah Sakit: Penerapan Terapi Bermain Anak Sakit; Proses, Manfaat dan Pelaksanaannya. Forum Ilmiah Kesehatan (FORIKES).
Saputro, H., & Fazrin, I. (2017). Penurunan Tingkat Kecemasan Anak Akibat Hospitalisasi dengan Penerapan Terapi Bermain. Jurnal Konseling Indonesia, 3(1), 9–12.
Septiani, R., Widyaningsih, S., & Igomh, M. K. B. (2016). Tingkat Perkembangan Anak Pra Sekolah Usia 3-5 Tahun Yang Mengikuti Dan Tidak Mengikuti Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). Jurnal Keperawatan, 4(2), 114–125.
Simamora, M., Gulo, A. R. B., Pardede, J. A., & Putri, R. A. (2022). Terapi Bermain Lilin dan Musik Terhadap Kecemasan Anak Akibat Hospitalisasi. Jurnal Keperawatan Jiwa, 10(1), 211–218.
Utaminingsih, S., Agustini, F., & Aniq KHB, M. (2019). Pengembangan Media Scrapbook Tema 4 Berbagai Pekerjaan Subtema 3 Pekerjaan Orang Tuaku. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(2), 64. https://doi.org/10.23887/jppp.v3i2.17378
Wong, C. L., Yim, W., Kwok, B. M. C., Choi, K. C., Wah, B. K., & Chan, C. W. H. (2018). Effects of therapeutic play on children undergoing cast-removal procedures: a randomised controlled trial. 1–10. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2017-021071